Sunday, September 11, 2011

PEMANTAUAN MBMMBI


PEMANTAUAN PELAKSANAAN DASAR MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA
MEMPERKUKUH BAHASA INGGERIS (MBMMBI) TAHUN 2011

SKOP PEMANTAUAN :

1.      Pengurusan Fail dan dokumentasi
2.      Tahap kesedaran dan kefahaman guru
3.      Persekitaran sekolah

1.      PENGURUSAN FAIL DAN DOKUMENTASI :

a.      Ujudnya Fail Program Khas :
                                                  i.      Kod : JBA…../600-10/…/…
                                                ii.      Kandungan Fail :
1.      Surat Arahan
2.      Pekeliling
3.      Panduan Pelaksanaan
4.      Buku Panduan KPM
5.      Jawatankuasa
6.      Pelan Tindakan
7.      Program Pelaksanaan
8.      KPI :
a.      LINUS
b.      Prestasi BM dan BI semua tahun
c.       Prestasi Koakademik Bahasa
d.      Penglibatan Kursus Bahasa
e.      Penutur Jati
f.        PBS Tahun 1
9.      Lain-lain yang difikirkan menjurus ke arah pencapaian dasar

2.      Tahap Kesedaran dan Kefahaman Guru

a.      Soft Landing PPSMI
b.      Pengoperasian Dasar MBM dan MBI
                                                  i.      Transformasi Kurikulum
1.      Mulai KSSR Tahun 1
a.      Pertambahan masa BI Tahun 1
b.      Pertambahan masa BM di SJK Tahun 1
c.       Strategi pelaksanaan P&P Bahasa
d.      Elemen didikhibur dan seni bahasa dalam P&P
e.      PBS – Standard Prestasi
2.      LINUS
                                                ii.      Penutur Jati mendokong dasar MBMMBI
                                              iii.      Penggunaan Bahan Digital MBMMBI (Rujukan PKG)
                                               iv.      Prestasi penganjuran, penyertaan dan kejayaan koakademik Bahasa
1.      Tahun 1 (dalam P&P)
2.      Tahun 2 – 6 (Sekolah, zon, Daerah dan Negeri)
                                                 v.      Kualiti Guru Bahasa :
1.      Kursus Bahasa
2.      Bilangan Guru Opsyen
3.      Kursus Dalaman
                                               vi.      Prestasi Penguasaan Bahasa
1.      Peperiksaan
2.      PBS

3.      PERSEKITARAN SEKOLAH

a.      Pelabelan, papan tanda dan penunjuk arah – memenuhi dasar MBMMBI
b.      Persekitaran kondusif membantu peningkatan bahasa :
                                                              i.      Ruang atau sudut bahasa
                                                            ii.      Bilik atau makmal bahasa
                                                          iii.      Papan kenyataan
                                                           iv.      Sudut ilmu

No comments:

Post a Comment